Cultuureducatie met kwaliteit voor het primair onderwijs

Kwalitatief en duurzaam door samenwerking

Cultuuronderwijs levert leerlingen veel op: het helpt hen om zich breed te ontwikkelen en draagt bij aan gelijke kansen in de maatschappij. Cultuuronderwijs verdient dus een stevige plek in het lesprogramma. Om dat voor elkaar te krijgen, hebben we iedereen nodig: leerkrachten, ouders, schooldirecteuren, onderwijsbestuurders, beleidsmakers en culturele instellingen. Samen maken we ons sterk voor cultuuronderwijs voor álle leerlingen. 

Gelooft jouw school ook dat cultuuronderwijs een belangrijke bijdrage kan leveren aan de ontwikkeling en kansen van kinderen?  

Kom dan in actie! Samen met het team, de schoolomgeving, partners en vakdocenten geven we cultuuronderwijs een plek in het curriculum, onderzoeken we wat werkt en waarborgen we de behaalde resultaten voor de toekomst. 

Kwalitatief en duurzaam door samenwerking

De Haarlemmermeerse aanpak

Wat we gaan doen?

Cultuur in je Rugzak  
Voorstelling, tentoonstelling, lezing, workshop of ander cultureel uitstapje georganiseerd voor  lees-, taal- en cultuurcoördinatoren en anderen met affiniteit met lees- en/of cultuuronderwijs  (voor PO, SO en V(S)O).  

Cultureel erfgoedhuisje 
Educatief huisje dat het verhaal van Haarlemmermeer aan kinderen (4-12 jaar) vertelt en rondreist langs ca. 12 scholen per schooljaar  (voor PO, SO en VSO).

Vijf pijlers  
Samenwerking waarbinnen ca. 28 scholen per schooljaar kunnen werken aan hun ambities voor kwalitatief en duurzaam cultuuronderwijs  (voor PO, SO en VSO ).

De vijf pijlers 

Scholen kunnen kiezen uit vijf verschillende pijlers: KCOSplus, CMK lessen op maat, CMK project op maat, CMK kunst als vak of CMK kunst na schooltijd. Afhankelijk van de ambitie en het aantal jaar dat de school al aan CMK heeft meegedaan, kan je kiezen voor deelname aan ofwel KCOSplus ofwel 1, 2 of 3 CMK-pijler(s). Uitgebreide informatie over de pijlers vind je in de PDF hieronder.

De vijf pijlers 
pdf Bekijk hier onze CMK4 informatie Open document

Wat wij bieden 

  • Op maat gemaakte projecten en lessenseries met deskundige cultuurpartners en kunstvakdocenten, afgestemd op de wensen van de school. 
  • Extra activiteiten- en materiaalbudget (m.u.v. KCOSplus) 
  • Scholingsbudget voor een culturele teamactiviteit en 50% korting op de ICC-cursus. 
  • Deskundig advies en procesbegeleiding vanuit Cpunt. 
  • 10% korting op een kunstvakdocent van of via Cpunt bij langlopend maatwerk.

Wat wij vragen  

  • De school heeft bij aanvang een actueel cultuurbeleidsplan (voor CMK-pijlers) of ontwikkelt deze binnen één schooljaar (voor KCOSplus). 
  • De school heeft bij aanvang een gecertificeerde ICC’er of leidt deze binnen één schooljaar op.
  • De visie op cultuuronderwijs van de school is bij het team bekend en wordt door team en directie (uit)gedragen. 
  • Om in aanmerking te komen voor deelname aan CMK formuleert de school haar ambities en levert deze in de vorm van een ambitiebrief voor 1 april aan bij Cpunt.
  • Voorafgaand aan de samenwerking met Cpunt ondertekent de directeur een samenwerkingsovereenkomst.  
  • Na goedkeuring van de ambitiebrief stelt de school in overleg met de CMK-adviseur van Cpunt een jaarprogramma op maat samen, afgestemd op deze ambitie. De school zet/legt hiertoe KCOS-budget (€ 25 per leerling) in.  
  • In het kader van deskundigheidsontwikkeling organiseert/faciliteert de school minimaal één teamactiviteit per schooljaar of doet aan co-creatie/-teaching, afgestemd op de ambitie van de school.  
  • De school maakt tijd vrij voor de organisatie van en communicatie over het jaarprogramma. De coördinerende rol wordt belegd bij de cultuurcoördinator en/of directeur. Zij zijn bereikbaar en beschikbaar voor overleg en evaluatie met de CMK-adviseur van Cpunt.  
  • De ICC’er en directeur nemen deel aan een monitoringsgesprek over cultuuronderwijs op school (najaar). Advies- en evaluatiegesprekken (winter/voorjaar) zijn in ieder geval met de ICC’er. Betrokken leerkrachten evalueren de kunstlessen in hun klas (digitale enquête). 
  • De school participeert in kennisdeling met andere (CMK-)scholen en is beschikbaar voor (mogelijke) publicaties.  
  • De school voldoet aan de KCOS-voorwaarden. 


 

Best practices

Op zoek naar inspiratie? Bekijk de ‘best practices’ van CMK scholen in Haarlemmermeer. We hebben een aantal voorbeeld projecten uitgelicht.

Bekijk ze hier

Vragen?

Heb je vragen over ons cultuureducatie-aanbod speciaal voor het primair onderwijs? Neem contact op met ons team Educatie. Zij helpen graag en bieden advies.

Neem contact op

Nieuws en aankomende events van Cpunt in je mail?

Ontvang nieuwsbrief

Volg Cpunt op social media